”Waar is mijn pen nou gebleven, ik had hem net nog?”  ,

”Ben ik hier naartoe gelopen, maar wat wilde ik hier nu ook alweer gaan doen?”,

”Heb ik al die chocola nu al op, ik heb het nauwelijks geproefd?”.

Je kent dat vast wel, je doet dingen gedachteloos en ineens ”ben” je er weer: ineens is er het besef van: o ja, waar was ik ook alweer mee bezig”??. Als het je vaak overkomt kan dat mateloos irritant zijn!   Steeds weer dingen kwijt, steeds weer ergens binnenlopen en niet meer weten waarvoor. Vaak als je dan terugloopt naar de plek waar je vandaan kwam, schiet het je weer te binnen. Waarna je vervolgens weer terug kunt. Je zit helemaal in je automatische piloot en hebt nauwelijks in de gaten wat je aan het doen bent.

Eigenlijk zit je hoofd te vol met andere dingen om ook nog eens aandacht te kunnen besteden aan de gewone zaken waar je op dit moment mee bezig bent. Je piekert ergens over, je , probeert oplossingen te bedenken, en er vliegen allerlei gedachten en ideeën door je hoofd. Op die momenten dat je in die kamer stilstaat, dan ”ben” je er weer even en betrap je jezelf als het ware:  Terug in het Hier en Nu. En direct daarna holt je hoofd alweer verder.  En wat ook blijft is onrust in je hele lijf. Die je niet eens echt voelt. Maar er wel is.

In feite gaat het om een soort wisselwerking. De onrust die in je zit versterkt die automatische piloot en zorgt ervoor dat je steeds automatisch, zonder er echt bij na te denken, reageert op impulsen. En dat maakt je vervolgens weer onrustig. Je hoofd draait op volle toeren, zit vol met gedachten die kris kras door elkaar springen. En datzelfde hoofd staat als het ware los van je lichaam: je lijf is hier wel, maar je hoofd zweeft heel ergens anders.  Ergens zit er spanning en angst, die te maken heeft met iets dat je dwars zit of waar je over piekert. En hoe meer je piekert, hoe sterker dit patroon zichzelf in stand houdt.

Wat kun je nu doen om je hoofd en lijf als het ware weer dichter bij elkaar te brengen?  En daarmee meer grip te krijgen op het gekrioel in je hoofd?

Drie manieren waarmee je meer rust voor jezelf creëert:

1.     De rem er op.

Op het moment dat je jezelf betrapt. (Ho!  Wat ging ik ook alweer doen?) En in plaats van direct door te rennen zet je dit moment als het ware even stil.

•   Je neemt even de tijd om heel bewust te realiseren wat je op dit moment doet.

•   Je gaat in gedachten terug naar wat je dacht net voor je jezelf betrapte. Benoem waar je over nadacht, of als je het niet meer weet kun je gewoon constateren dat je in gedachten was.

•   Haal een paar keer diep adem. En ga met je aandacht mee in die ademhaling. Ervaar wat je voelt, zonder verplicht iets te moeten voelen.

•   Maak een bewuste overstap naar je activiteit. Dus je zet bewust de startmotor weer aan en je gaat verder met waar je mee bezig was.

Deze stappen kun je steeds weer herhalen. Wees niet boos op jezelf als je dat vaak achter elkaar moet doen (‘lukt het me weer niet’). Dat betekent alleen maar dat er des te meer winst mee te halen valt.

2.     Kleine dingen doen met aandacht.  

Heb je wel eens heel bewust je vingers voelen typen als je aan je computer zit?

Bewust voelen van het aanraken van de toetsen, welke vingers  je gebruikt en de heen en weer gaande bewegingen die je maakt. Als je dat doet, zul je haast als vanzelf je tempo aanpassen aan wat op dit moment bij je past en verhoog je je concentratie. Dit kun je met heel veel eenvoudige handelingen doen: jezelf aankleden, een wandelingetje in je tuin, een klein afwasje doen, een kop koffie halen bij de automaat op je werk. Je zult merken, als je dit geregeld doet, dat dit je aandacht en bewustzijn verscherpt en minder snel in die automatische piloot terecht komt.

3.      Verplicht piekeren.  De wekker zetten en een kwartiertje gaan piekeren.

Datgene wat je nu juist steeds probeert te vermijden heel bewust gaan doen. Tijd afbakenen waarin je jezelf verplicht om te gaan piekeren over datgene waar je al steeds mee in je hoofd loopt. Als er andere gedachten in je hoofd komen, wijs je jezelf vriendelijk, doch beslist terecht: je zou nu hier over gaan piekeren. En ervaar wat er gebeurt.

Door dit te doen kun je meemaken dat je probleem plotseling kleiner wordt, of dat je er op een andere manier naar gaat kijken.  Stel jezelf echter geen verwachtingen, want op het moment dat je dat gaat doen, zul je dat zeker niet bereiken. Probeer onbevangen te zijn. Ga er van uit dat als je dit van tijd tot tijd doet, dat dit je helpt om minder meegetrokken te worden in je gedachten op de momenten waarop je eigenlijk met iets anders bezig bent.

Probeer het maar eens uit.  En heb geduld met jezelf!

Deel deze blog op social media:Share on Facebook
Facebook
Share on Google+
Google+
Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on LinkedIn
Linkedin