Tja, dat is nu weer zoiets….zo’n woord wat je steeds vaker voorbij ziet komen. Je hebt er misschien wel een vaag idee bij, iets met mediteren of zo……. maar wat moet je er nu mee, heb je er ook wat aan of is het weer zo’n zweverig geitenwollensokkengedoe? Of misschien heb je er al wel eens kennis mee gemaakt, maar kreeg je het gevoel dat dat helemaal niets voor jou is.

Eerst even een zijweggetje: je kent vast wel dat gevoel van helemaal opgaan in iets wat je graag doet. Je bent bijvoorbeeld een hartstochtelijke bouwer van modeltreintjes, of je houdt van paardrijden, muziek maken of heerlijk wroeten in de tuin. Je vergeet de tijd, je vergeet even helemaal wie je bent en tegelijkertijd, als je er even bij stilstaat, tussendoor of achteraf, voel je dat dit nu juist heel erg is wie jij bent. Het zijn de momenten waarop je op je best bent. Ook in je werk kun je dit soort momenten hebben, bijvoorbeeld wanneer je je expertise kunt laten zien over een onderwerp waar je veel vanaf weet.

Maar wat heeft dat nu met mindfulness te maken ? Simpelweg gaat mindfulness over het gewoon bewust ervaren van wat je op dit moment aan het doen bent, wat je denkt en wat je voelt. Zoals je soms kunt genieten van die goeie momenten.

Ja, en? hoor ik je vragen. Goeie vraag. En nu gaan we even naar je minder leuke momenten: die momenten waarop je twijfelde of je iets wel kon, of achteraf dacht: ik had moeten zeggen wat ik er van vond, of gewoon momenten van onrustige gevoelens of gedachten zonder precies aanwijsbare oorzaak. Eigenlijk precies die momenten waar je eigenlijk niet zo graag bij stilstaat en die je doorgaans zo snel mogelijk probeert te vergeten.

Het proberen weg te drukken van gevoelens is al het drukken op een stevig aangespannen veer. Je drukt heel hard, je stopt er veel kracht en energie in, maar zodra je je vinger loslaat krijg je hem minstens zo hard weer tegen je aan. Of je wilt of niet: het komt als een boemerang weer terug. Stilstaan bij dit soort gevoelens en gedachten is niet leuk, maar door dat toch te doen, ondanks de weerstand die je voelt, (waarbij je ook weer bij dat gevoel van weerstand kunt stilstaan) haal je wel een hoop spanning uit die veer.

En in plaats van dat die veer alle kanten op springt en je gedachten en gevoelens als het ware met jou aan de haal gaan, krijg je in feite meer grip op de situatie. Juist door die controle los te laten, gek genoeg.

Mindfulness oefeningen helpen je om dit te leren. Om te beginnen in makkelijke situaties waarin je gewoon alleen bent. Het gaat dan bijvoorbeeld om het heel bewust drinken van een kopje koffie (proef je bijvoorbeeld eigenlijk wel wat je drinkt?) of het kijken naar je handen (hoe zien die er eigenlijk uit als je goed kijkt? Al die vreemde rimpeltjes, adertjes en vlekjes). Je leert daarmee beter op te merken wat je eigenlijk voelt en ervaart (dus wanneer je die veer weer aan het indrukken bent). De meest ultieme vorm van mindfulness is misschien wel: je vervelen. Niks meditatie, niks oefening, alleen maar gewoon er zijn. Niet meer en niet minder (maar daarover nog eens een andere keer).

Probeer het maar eens: en hou het simpel!

 

Dit is een blog van Marieke Sanders- LeefinjeWerk.nl.  Rust in je hoofd en vertrouwen in jezelf 

 

Deel deze blog op social media:Share on Facebook
Facebook
Share on Google+
Google+
Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on LinkedIn
Linkedin